torstai 11. tammikuuta 2018

Lentäen, jännittäen ja shoppaillen

Lähteminen kohti Edinburghia

Yllättäen, koska olen kova jännittämään, en reissua edeltävänä yönä saanut tuntiakaan unta. Aamulla laukkujen tuplatarkistus ja klo 4:00 lentokentälle. Sekin lisäsi jännitystä, että ensimmäistä kertaa matkustin lentokoneessa yksin.

Helsinkiin Kajaanista lennettyäni tapasin kentällä muut suomalaiset opiskelijatytöt. Yhdessä lennettiin ensin Lontoon Heathrowlle ja sieltä sitten Edinburghiin. Yhdessä tuumin oikeiden terminaalien ja porttien löytäminen oli helppoa ja tytöt olivat onnekseni yhtä jännittyneitä,  kuin minäkin.

Edinburghin lentokentällä meitä oli taksi vastassa, jolla ajelimme kohti asuntomme joka sijaitsee melkein Edinburghin 'ytimessä'. Pääni pyöri kuin pöllöllä taksimatkan aikana, ihania vanhoja kivitaloja kaikkialla,  sekä vihreää nurmea tammikuusta ja talvesta huolimatta. Aivan kuin olisi katsonut Emmerdalea telkkarista. Ihanaa.

Illalla kävimme yhdessä tuumin katsomassa lähimmän ruoka-kaupan ja syömässä, enempää ei olisikaan jaksanut. Ruoka-kaupan hinnat ovat suurinpiirtein samat kuin Suomessa, ainoastaan limonadit ja alkoholi on halvempaa. Ensimmäisenä yönä huitaisin kevyet 13 tuntia yöunta, heh.

Katsaus kaupunkiin ja naapurustoon

Asuntomme tosiaan sijaitsee aivan Edinburghin linnan vieressä. Heti kadulta aukeaa jylhät maisemat korkealle vuorelle, jossa linna sijaitsee. Linnan ympärillä olevan puiston kautta voi näppärästi oikaista kauppakaduille ja vilkkaaseen Edinburghin keskustaan. Joka paikka pursuaa erilaisia ravintoloita, kauppoja ja ostoskeskuksia.
Edinburghin linnaa ympäröi puistoalue

Ensimmäisenä tietysti menimme Primark-nimiseen vaatekauppaan, jota kutsuin "vaatteiden IKEAksi",  koska siellä on todella paljon vaatetta erittäin halpaan hintaan. Sinne kyllä saa rahaa ja aikaa palamaan.

Lisäksi kävelimme katuja edes takaisin, etsien työharjoittelupaikkojamme. Minun harjoittelupaikkani on n. 6minuutin kävelymatkan päästä asunnoltamme, ei paljon parempaa sijaintia voisikaan olla.

Halusin myös paikantaa aikaisemmin mainitun Jamie Oliverin ravintolan, ja sehän löytyi melko vikkelästi aivan ostoskatujen takaa. Sinne on päästävä syömään, ehkä hieman myöhemmin matkallani.

Edinburghin kadut ovat helppoja ja turvallisia liikkua, täytyy vain muistaa että täällä autot ajavat niin sanotusti väärää puolta Suomeen verrattuna ja suojateitä ei ole erikseen merkitty. Google maps on loistava apu täällä matkaavalle. Hinta-taso on vaatekaupoissa Suomeen verrattuna halpa, jos menee oikeaan liikkeeseen. Souvenir kauppoja on paljon ja niistä voi loistavasti hommata tuliaiset kotimatkaa varten.

Kirjoitan eri tekstin vielä ensimmäisestä harjoittelupäivästäni ja sen fiiliksistä.